O piškotkih, njihovi uporabi in zakonu

Objavljeno v četrtek, 25. april 2013 v kategoriji Digitalni marketing. Članek za 4 min branja • Piše:

Andraž Štalec

Piškotki so vsekakor hit letošnje pomladi. O njih je bilo napisanega že precej in verjetno še precej bo, kljub temu pa se mi zdi, da sem skoraj dolžan podati tudi svoje mnenje.

Kakšni so ti čudežni piškotki?

Da ne bo prišlo do kakšne pomote, najprej razčistimo, o kakšnih piškotkih govorimo. Piškotki oz. cookies so majhni delčki podatkov, ki se ob obisku spletne strani shranijo na uporabnikovem računalniku in omogočajo naprednejšo uporabo spleta. Med drugim omogočajo personalizacijo spletnih strani, spremljanje obiskanosti spletne strani, ciljano oglaševanje, z njimi pa si lahko spletna stran zapomni tudi vaše podatke. 

Zakaj so piškotki tako vroči?

Konec lanskega leta je Slovenija na podlagi evropske direktive sprejela nov Zakon o elektronskih komunikacijah, ki v 157. členu tudi predpisuje način uporabe piškotkov. Konec marca je informacijska pooblaščenka izdala smernice, v katerih opisuje, kako se lahko piškoti uporabljajo. V teh smernicah informacijski pooblaščenec strogo omejuje uporabo piškotov na spletnih straneh.

Kdo lahko »jé« piškotke?

V samo politiko nameščanja piškotkov se v tem članku ne želim spuščati. Smernice sicer opredeljujejo tri različne segmente piškotkov, vsakega s svojimi pravili in zahtevami, vendar se na koncu kmalu izkaže, da velika večina piškotkov pade v zadnji segment, za katerega je potrebno od uporabnika dobiti izrecno soglasje za namestitev le-teh.

Ali so piškotki »pokvarjeni«?

Dobesedno se resno sprašujem, kaj je tako narobe s piškotki. Popolnoma razumem stališče informacijske pooblaščenke in tudi sam dajem varovanju osebnih podatkov veliko težo. Nekatere stvari so zasebne in naj takšne tudi ostane. Kljub temu pa mislim, da je na področju piškotkov in sledenja uporabnikov, ki ga piškotki v teoriji omogočajo, meja precej bolj zamegljena. Ali s tem, da spletna stran beleži, katere vsebine so si ogledali uporabniki na njej, res vdiramo v uporabnikovo zasebnost? Ne pozabimo, da spletna analitična orodja, kot je Google Analytics, podatke agregirajo, tako da je nemogoče slediti in analizirati vedenje točno določenega uporabnika − kljub temu da si spletna stran beleži podatke o ogledanih vsebinah, se ti podatki vedno nanašajo na skupino uporabnikov, ne zgolj na enega samega.

Kaj bomo brez piškotkov?

Če odmislim vse zgoraj opisane tegobe in si predstavljam, kakšna bo situacija 15. 6., me kar stisne v pljučih. Mislim, da je bilo pri pripravi zakona in smernic samim piškotkom in varovanju zasebnosti posvečeno ogromno pozornosti in razmišljanja, nihče pa očitno ni zares pomislil na uporabnike. 15. 6. bo za vse uporabnike spleta pravi sodni dan. Na vseh spletnih straneh nas bodo zasuli z opozorili o piškotkih in prosili za dovoljenja, da jih namestijo na naš računalnik. To bo spam akcija stoletja. Pozabite na desetine spam emailov, ki jih dobite vsak dan. To, kar nas uporabnike čaka 15. 6., bo prava nočna mora. In seveda po nekaj obiskanih straneh in kopici slabe volje zaradi vsiljivih opozoril zgolj zaradi ljubega miru kliknili »DA«, celotna zgodba pa bo tako izgubila smisel.

Kaj to pomeni za spletni marketing, si verjetno ne znamo niti predstavljati. Dejansko se vračamo v leto 1995. Pozabite na kakršnokoli personalizacijo uporabniške izkušnje. Pozabite na to, da boste lahko analizirali spletno stran in na podlagi zbranih podatkov uporabnikom ponudili boljšo uporabniško izkušnjo. Dobesedno ta zakon postavlja velik betonski zid med uporabnike in ponudnike.

Še enkrat poudarjam, da močno podpiram varovanja osebnih podatkov, vendar se v tem primeru resno sprašujem, kaj je tisto, kar si potrošniki resnično želijo. Si resnično želimo vseh informacij o uporabi piškotkov in smo pripravljeni za to žrtvovati interaktivnost spleta? Mislim, da ne. Mislim, da si potrošniki veliko bolj kot nadzor nad piškotki želimo interaktivnosti, stika z blagovno znamko, emocij in povezovanja. To ni marketinški trik. To so rezultati večletnih raziskav. Nihče od nas si ne želi neosebne komunikacije, kajne? Zakaj potem umetno ustvarjamo ovire, ki dobesedno delujejo v nasprotni smeri, kot se razvija potrošnik?

Med drugim smernice prepovedujejo tudi uporabo tako imenovanih »click fraud« piškotkov, ki so namenjeni preprečevanju zlorab na področju spletnih strani in spletnega oglaševanja. Po domače povedano, od 15. 6. naprej lahko z lahkoto napišete program, ki neustavljivo klika po spletnih oglasih konkurence in jim s tem dviguje strošek oglaševanja.

Ta neosoebna in netargetirana komunikacija bo privedla do še večjega spamanja potrošnikov. Posledično bodo potrošniki še bolj živčni, kampanje pa bodo prinašale slabše rezultate. Vse to se bo poznalo na slabšem izkupičku podjetij, manjši prodaji in na koncu manjšem dobičku. Manjši dobiček pa za državo pomeni tudi manj davkov. Pa smo zopet tam. Želimo si pravno, socialno, varno državo, ki pa bo na koncu postala tako sterilna, da življenje v njej ne bo mogoče …

Kako je s piškotki v tujini?

Večina članic Evropske unije je že sprejela zakone ali uredbe, ki določajo uporabo piškotkov, kljub temu pa se implementacija evropske direktive od članice do članice razlikuje. Kar nekaj članic je k reševanju problematike pristopilo precej manj restriktivno kot Slovenija. Podrobnejši pregled implementacije evropske direktive po članicah s kratkim opisom zakonodaje najdete tukaj.

Nobena juha se ne poje tako vroča, kot se skuha

Na koncu situacija verjetno ne bo tako kritična, kot izgleda trenutno. Verjamem, da bo vsak upravljavec spletne strani ravnal po zdravi kmečki pameti in svojim uporabnikom ponudil pravo mero nadzora in informacij o piškotkih. Upam tudi, da bodo v pisarni informacijskega pooblaščenca gledali na situacijo zrelo in z vseh zornih kotov.

Sama ideja o informiranju uporabnikov o piškotkih je vsekakor dobrodošla, vendar pa je pri njeni implementaciji potrebno imeti izredno dober občutek. Long live the cookies!

V Red Orbitu 14. 5. 2013 organiziramo posebno edicijo Red Orbit Šejka na temo piškotkov. Na dogodku bomo predstavili delovanje piškotkov, spregovorili o novi zakonodaji, se dotaknili načina implementacije najbolj pogostih piškotkov in dogodek zaključili z vročo okroglo mizo. Več o dogodku na http://sejk.red-orbit.com/dogodki/red-orbit-sejk-special-edition-piskotki/.

O spletnih piškotkih in njihovi uporabi

Še vedno tukaj?
Vprašanje? Zapišite ga v komentar spodaj, pa ga skupaj predebatiramo.

En odziv na “O piškotkih, njihovi uporabi in zakonu”

  1. Implementacija logike ki bi v popolnosti zadostila zakonu je za marsikaterega webmasterja mission impossible. Prepovedano je pošiljati kekse pred dovoljenjem uporabnika. Če uporabnik privoli mu moramo v vsakem trenutku nekje na vidnem mestu omogočiti preklic dovoljenja. Če se uporabnik ne strinja potrebujemo dovoljenje za izdelavo piškotka ki bi nosil to informacijo. Če se uporabnik tudi s tem ne bi strinjal ga je potrebno opozarjati ves čas. Analitika in socialna omrežja so takoj na udaru. Youtube video Google maps. Kar naenkrat vse postane hudo zapleteno uporabniška izkušnja pa obupna. Angleži so že ugotovili da opt-in ni rešitev in uporabljajo opt-out. Bomo videli kako bo pri nas. 

Dodaj odgovor