Osnove tehnične optimizacije ali 5 pravil “dejtanja” z Googlom

Objavljeno v ponedeljek, 11. julij 2016 v kategoriji Optimizacija spletnih strani. Članek za 6 min branja • Piše:

Živa Prelog

Tehnična optimizacija je osnova ali higienski minimum, s katerim se proces optimizacije začne. Vsaka spletna stran mora imeti primerno spisano kodo, da lahko iskalniki in njihovi pajki sploh dostopajo do vsebin, razumejo, kaj je na strani, in nas ustrezno razvrstijo med iskalne rezultate. To je predpogoj, da obiskovalci sploh pridejo na spletno stran, zato bi moral biti vsak lastnik spletne strani na to izredno pozoren.

Dejstvo je, da se le malokdo zaveda pomena tehnične optimizacije in da le redki razumejo, kaj to sploh je. Prav zato se pogosto zgodi, da so določene zadeve, ki so pomembne za uspeh spletne strani, popolnoma prezrte in zanemarjene.

Tehnična optimizacija je sicer lahko zapleten proces, pri katerem skušamo stran pripraviti tako, da bo čim bolj prijazna za iskalnike. A po drugi strani si lahko glavne elemente tehnične optimizacije predstavljamo precej enostavno. V osnovi je tehnična optimizacija enaka gradnji odnosa z iskalniki (pri nas je to najpogosteje Google), kjer je ključnih pet pravil.

5 pravil »dejtanja« z Googlom:

  1. bodi dostopen (»hard to get« je mimo),
  2. ne kompliciraj (bodi preprost in razumljiv),
  3. bodi unikaten (nihče ne mara kopij),
  4. bodi hiter (za razliko od ostalih Google ne mara dolgih seans),
  5. povej čim več o sebi (več kot Google ve, bolje je).

Bodi dostopen                                              

Kot že rečeno, »hard to get« je mimo, »easy to get« je »in« (končno!). Pomembno je, da Google hitro in enostavno najde pot do nas. Obstajajo načini, s katerimi Googlu olajšamo in o(ne)mogočimo dostop do vsebine, ki je na naši spletni strani oziroma mu lahko tudi bolj natančno povemo, kje se nahajamo in kaj je na strani.   

Prva stvar, ki je pomembna, je, da je vsebina v kodo implementirana tako, da jo iskalniki lahko indeksirajo. Vsebina mora biti implementirana v obliki preprostega teksta. Pogosto se zgodi, da zaradi nepravilne implementacije iskalniki ne znajo razbrati, kaj je na strani. In ker ne razumejo, na kaj se nanaša spletna stran, nas ne morejo uvrstiti med iskalne rezultate. Zato moramo biti pazlijvi, da je koda napisana po navodilih iskalnikov. Tipičen primer nepravilne implementacije je, da je tekstovna vsebina, ki je na strani zapisana v obliki slike, videa, PDF, datoteke Flash itd., ki so Googlu in podobnim iskalnikom nedosegljive.

Poleg tega pa v sklopu dostopnosti govorimo še o ustvarjanju datotek robots.txt, sitemap.xml ter meta podatkih noindex in nofollow. Datoteka robots.txt iskalnikom pove, katere strani naj indeksirajo, katere naj prezrejo (vanjo lahko zapišemo dissallow in allow ukaz) in kje se nahaja sitemap.xml. Sitemap.xml je druga datoteka, ki pa ima nekoliko drugačen namen. Služi kot kazalo spletne strani in Googlu pomaga razumeti, kaj je na strani. Tako sitemap.xml kot tudi robots.txt sta pomembna elementa, če želimo zadovoljiti potrebe Googla, saj služita kot nekakšen GPS in usmerjata Google. 

Dodati moramo, da obstajajo tudi drugi načini, s katerimi lahko usmerjamo iskalnike in določamo, katere strani bodo indeksirane. V kodi posamezne podstrani lahko dodamo (no)follow ali (no)index oznaki, ki določata, ali Google sme indeksirati in slediti vsebini na podstrani ali ne.

A pametno je, da smo previdni pri uporabi navedenih oznak. Če jih ne uporabljamo pravilno, znajo biti izredno problematične. Pomembno je, da Googlu prepovemo dostop zgolj do tistih podstrani, za katere res ne želimo, da so indeksirane. V kolikor to naredimo na drugih podstraneh, to pomeni, da Google ne bo bral naše vsebine in s to vsebino nikoli ne bomo uvrščeni med rezultate v iskalnikih.

Ne kompliciraj

Iskreno povedano, nihče ne mara kompliciranja. Še za Google je to preveč. Zato poskrbimo, da smo pregledni in enostavni oziroma, da bo struktura URL-jev jasna in preprosta.

Skušamo se izogibati prevelikemu številu podmap in zapletenim strukturam. Sicer je res, da jasnega navodila, kako mora biti strukturirana spletna stran, ni, saj ima vsaka stran svoje specifike. Vedno, ko načrtujete spletno stran, imejte v mislih povprečnega uporabnika. Ta mora hitro in enostavno dostopati do vsebin, ki ga zanimajo. In če boste naredili spletno stran, ki je prijazna uporabnikom, bo primerna tudi za Google.

Bodi unikaten

Če si enak kot drugi, potem tu ni nobene zabave. Nihče ne mara pretvarjanja in kopij. Še posebej ne Google, ki je z namenom razkrivanja in preprečevanja podvojenih vsebin celo predstavil Pando – algoritem, ki vas kaznuje, če niste dovolj unikatni. Poznamo več vrst posnemanj, ki se jim skušamo izogniti: ko imamo iste vsebine na isti domeni, podobne vsebine na isti domeni in iste vsebine na različnih domenah.

google_date

Čiste kopije nastanejo, ko imamo na več različnih podstraneh isto vsebino. Do teh pogosto pride zaradi različnih sistemskih napak in ravno zato jih je težko odkriti. Pomembno pa je, da jih je čim manj, zato je pametno, da vam tu pomagajo strokovnjaki.

Druga oblika kopij so podobne vsebine. Sploh pri spletnih trgovinah se pogosto zgodi, da imamo zaradi več vrst sortiranj med izdelki, ogromno podstrani, ki so si med seboj močno podobne (razlike so le v zaporedju prikazanih izdelkov). Taka stvar je za Google spet problematična, saj vidi enako vsebino na strani.

Do tretje oblike podvojenih vsebin pa pride, ko imamo enako vsebino dostopno na različnih domenah. Kraja ali kopiranje vsebin sta prav zaradi tega popolnoma nesmiselna, saj nas v primeru, da je tega na naši strani preveč, Google kaznuje. Vedno se skušamo izogibati posnemanju vsebin, izjema je le v primeru, ko smo prepričani, da bo ta vsebina prinesla dodano vrednost naši spletni strani. Pa še tega ne sme biti preveč.

Unikatnost je torej prava pot, da bomo z Googlom ohranili dolgo in dobro razmerje. Načeloma se kopijam skušamo povsem izogniti, v določenih primerih, ko to ni mogoče, pa si pomagamo z določenimi principi. Čiste kopije preusmerjamo, s pomočjo preusmeritev 301 določimo en glavni URL, kamor vodijo vse kopije, v primeru podobnih vsebin ali kopij na različnih domenah pa uporabljamo kanonizacijo. Gre za pristop, pri katerem v kodo strani dodamo t. i. oznako canonical, ki Googlu pove, da je podstran, na katero je naletel, druga verzija originalne vsebine in kje lahko to vsebino najde. Pod črto: bodimo edinstveni, če ne gre drugače, pa bodimo vsaj odkriti in Googlu povejmo za duplikate.

Bodi hiter

Za Google so »tiste tri minute« cela večnost. Gre za sekunde in manj kot jih je, boljše je. Google nas ne bo maral, če bomo počasni oziroma, če bo čas nalaganja na spletni strani predolg. Iskreno povedano, daljši čas nalaganja tudi za vas ni optimalen. Dokazano je, da je povprečna e-commerce stran potrebuje 6,5 sekund, da se naloži, 1 sekunda zamude pa lahko povzroči 7% padec v konverzijski stopnji.

Če ne veste, ali je vaša spletna stran dovolj hitra, zaženite naslednji test: https://developers.google.com/speed/pagespeed, ki vam bo povedal, kako hitro je nalaganje vaše spletne strani oziroma kako lahko stran pohitrite, da boste dosegli optimalne rezultate.

Povej čim  več o sebi

Kot v vsakem dobrem odnosu tudi tu iskrenost šteje in Google nas bo imel še raje, če mu povemo čim več o sebi. Kako lahko to naredimo? Podatke na naši spletni strani lahko opremimo tako, da bo Google lahko bolje razumel, kaj je na strani.

Pri tem si pomagamo s pravili in navodili, ki so objavljena na schema.org. Če na strani ponujamo izdelek ali pa na primer oceno filma, lahko to s pomočjo schema.org oznak Googlu povemo, da gre za produkt, kakšna je njegova cena, ocena itd. oziroma, da gre za film, oceno ipd. Gre za maskiranje podatkov na način, ki ga Google najbolje razume, prednosti tega pa je več. Prvič bo s tem Google bolje razumel, kaj ponujamo na strani in večja je možnost, da nas uvrsti med bolj relevantna iskanja, drugič pa obstaja velika verjetnost, da bo Google te podatke uporabil za t. i. Rich Snippets.

Rich Snippets so tisti ekstra elementi v rezultatih iskalnikov (ocene, cena itd.), ki izredno pozitivno vplivajo na število klikov in povečajo naše možnosti, da uporabniki kliknejo na naš rezultat.

V grobem imamo torej 5 glavnih pravil, s katerimi bomo lahko zadovoljili Google. In če se uspemo držati teh petih pravil, zraven pa dodamo primerno vsebino, je to že lahko recept za zmago oziroma za izboljšanje nastopa na spletu. Kaj je torej ključno?

Bodimo na razpolago (za indeksacijo) – bolj kot se nastavljamo, boljše je! Bodimo preprosti. Pri strukturi spletne strani imejmo v mislih povprečnega uporabnika in njegov način brskanja po strani, saj nas kompliciranje ne bo daleč pripeljalo. Bodimo unikatni. Vsebine naj se načeloma ne podvajajo, če pa je to potrebno, poskrbimo, da so primerno označene, ker vse, kar je že videno, ni zanimivo. Bodimo hitri. Čas nalaganja lahko znatno vpliva na našo stopnjo konverzije, ker so dolge seanse močno  precenjene. Povejmo čim več o sebi. Z opremljanjem podatkov lahko Googlu pomagamo razumeti, kaj je na strani, hkrati pa povečamo možnost, da se več naših uporabnih podatkov prikaže že v rezultatih iskalnika, saj bomo s tem ohranili dolg in ljubeč odnos.

Še vedno tukaj?
Vprašanje? Zapišite ga v komentar spodaj, pa ga skupaj predebatiramo.

Dodaj odgovor